2018. január 17., szerda

Fények, szerb karácsony

Tudom, hogy már lecsengett a karácsonyi láz, de mint tudjátok, felém azért ez kicsit másképp van. A legnagyobb bulik január 6-án (szenteste - Badnje Veče ejtsd bádnye vecse) és 7-én (karácsony - Božić ejtsd bozsity) vannak, hiszen erre az emberek többsége ortodox vallású, és az ő vallási naptáruk más. Nem is kis mókákról volt ám szó. Hatalmas volt a felfordulás, 6-án egész nap badnjak (badnjak ejtsd bádnyák - tölgyfáról lehullott ágakból készült tradicionális "karácsonyfa", katt ide) árusokat keringettem, valahányszor utcára léptem. Minden környéken készültek a nagy tűzre is, folyamatosan hordták a fákat. Az esti ünneplés egyébként nagyon vonzotta a fantáziámat, de nem a merészségemet. :D Ilyenkor bármikor bármi felrobbanhat, éjjel volt is egy akkora robbanás, de egy akkora, hogy kb két órára az egész város elhallgatott. :D Sajnos még nagyon keveset láttam ezekből a hagyományból, hogy többet tudjak nektek mesélni. Következő alkalomkor talán kicsit több kulturális finomsággal is tudok szolgálni, én magam is úgy érzem, hogy ez a felületes ismeret nekem nem elég.
Ez a kis képválogatás egyébként 5-én készült, egy egyszerű városi séta alkalmával, szóval nem kimondottan köthető a hagyományokhoz, de így is imádtam.
Kimondottan meleg telünk van, persze azért este már elkél a melegebb ruha. Ezek a zenészek szerb népviseletben vannak, aminek csak a deréktól lefele levő részét láthatjátok, meg persze a fejükön található "kalap" (šajkača ejtsd sájkácsá) is ennek a része. A "zoknik" (čarape ejtsd csárápe) egyébként gyönyörűen kézzel kötöttek és hímzettek, sajnos ezt sötétben nem lehetett szépen megörökíteni, ám a saru (opanak ejtsd opánák) azért szépen látszódik, ahogy a szövet gatyójuk is, ráadásul két fajta gatya is megjelenik ebben a zenekarban, hiszen ahogy a magyarok is sokszínűek, úgy a szerbeknél is előfordulhatnak különböző népviseletek tájegységtől, korszaktól illetve társadalmi osztálytól függően. Illetve még az öv (pojas ejtsd pojász) lelógó része is látszódik.
Amúgy népzenét játszottak az urak és legények. Nem néztük sokáig őket, de én amúgy nagyon szeretem. :)
• • •
Remélem tetszett nektek ez a kis fotósorozat, először fotóztam kint este az új géppel, és nem feltétlen vagyok elégedett, de ilyenkor ráfogom a minőség vs emlékek fontosságára. :D
Amúgy azt is remélem, hogy ezt a minimális kulturális betekintést sem bántotok. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése